Review of Professionals Accreditation Systems and their relation to Higher Education Studies in the branch of Engineering
DOI:
https://doi.org/10.4995/muse.2014.2197Keywords:
Certification systems, Competencies, Professional qualificationsAbstract
This paper aims to analyze and compare the accreditation systems of people applying to higher education professionals independently of the area of accreditation to which they belong.
To do this, we will analyze five certification systems: Project Management Institute (PMI), Registration and Certification Center of People (CERPER), General Council of Industrial Engineering (COGITI), Association of Naval Architects and Ocean (COIN) and National Qualifications Authority (INCUAL) based on eleven indicators derived from the study of different sources of information.
This comparative allows us to analyze and evidence the similarities and differences of existing accreditation systems of people.
Downloads
References
Cardoza, A. (2011). Comparación de cuatro sistemas de certificación del ámbito de la dirección de proyectos. XV Congreso Internacional de Ingeniería de Proyectos, 1(1), 411-428.
CGA-ENAC (2009). Criterios Generales de Acreditación. Competencia Técnica de las Entidades de Certificación de Personas. Entidad Nacional de Acreditación.
DCP (2011). Normativa de acreditación de la formación continua y la experiencia profesional (DPC) de ingenieros técnicos industriales e ingenieros de grado de la rama industrial en España, COGITI.
Lomo, L. (2011). COIN Plan de futuro de las instituciones. Madrid, Colegio Oficial de Ingenieros Navales.
PMBOK (2013). Guide to the Project Management Body of Knowledge, 5ª Ed, Pennsylvania, Project Management Body of Knowledge.
CERPER (2011). AEC Proceso de certificación de personas. Asociación Española para la Calidad.
Rodríguez, R. (2012). INCUAL Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales. Instituto Nacional de las Cualificaciones.
Tallo, D. (2009). La certificación de las personas en la empresa, un mecanismo para garantizar los criterios de competencias. 2(1), 22-24.
Torres, F. and Abud, I. (2004). Análisis mediante categorías universales de las competencias exigidas al Ingeniero Industrial por los organismos internacionales de acreditación. XII Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas, 1(1), 1048-1059.
UNE-EN ISO/IEC 17024 (2012). Evaluación de conformidad, requisitos generales para los organismos que realizan certificación de personas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Since 2023 this journal is published under a license
The previous articles keep the license which they were published (license that appears in articles pdf's).