Valencian Network of Educational Innovation in Optics

Authors

  • A. Pons-Martí Universitat de València
  • J.C. Barreiro Universitat de València
  • M. Fernández-Alonso Universitat Jaume I
  • Ll. Martínez-León Universitat Jaume I
  • M.H. Giménez Universitat Politècnica de València
  • J.A. Monsoriu Universitat Politècnica de València

DOI:

https://doi.org/10.4995/muse.2014.2200

Keywords:

Educational innovation, Collaboration, Teaching materials, Popular science

Abstract

The Valencian Network of Educational Innovation in Optics consists of three groups from the Universitat de València, Universitat Jaume I, and Universitat Politècnica de València. The participants in the network present an extensive background on performing actions to improve teaching practice. They have been involved for years in scientific outreach activities and in a number of educational innovation projects, which have developed innovative teaching materials. With the aim of sharing their experience and enhance their performance, the three groups have decided to join forces to become a Network of Educational Innovation whose main projects are described in this communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

A. Pons-Martí, Universitat de València

Grupo de Innovación Docente en Óptica. Dep. Óptica

J.C. Barreiro, Universitat de València

Grupo de Innovación Docente en Óptica. Dep. Óptica

M. Fernández-Alonso, Universitat Jaume I

Equipo de enseñanza y divulgación de la Física

Departament de Física/INIT

Ll. Martínez-León, Universitat Jaume I

Equipo de enseñanza y divulgación de la Física

Departament de Física/INIT

M.H. Giménez, Universitat Politècnica de València

Departamento de Física Aplicada

Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño

J.A. Monsoriu, Universitat Politècnica de València

Departamento de Física Aplicada

Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño

References

Barreiro, J., Monsoriu, J.A., Andrés, P., Barreiro, J.C. and Pons, A. (2012). Difracción y estructura espacial de componentes electrónicos de uso cotidiano: experiencias motivadoras para estudiantes de ingeniería, Proceedings XX CUIEET, Las Palmas de Gran Canaria.

Barreiro, J., Pons-Martí, A. Barreiro, J.C., Castro-Palacio, J.C. and Monsoriu, J.A. (2014). Diffraction by electronic components of everyday use. American Journal of Physics (accepted).

Castro-Palacio, J.C., Giménez, F., Giménez, M.H. and Monsoriu, J.A. (2013). Physics experiments using the mobile acceleration sensor, INTED2013 Proceedings, Valencia.

Cuenca, R. (2011). La enseñanza de la Física en los nuevos grados o cómo orientar el aprendizaje de la Física para la generación Facebook. Proceedings III Jornada nacional sobre estudios universitarios: "El presente de los nuevos títulos", Castellón.

Ferrer-Roca, Ch., Andrés, M.V. and Pons-Martí, A. (2013). El Aula de Física Experimenta de la Universidad de Valencia. Revista Española de Física, 27(1), 68-71.

Giménez, M.H., Riera, J., Vidaurre A. and Monsoriu, J.A. (2009). Virtual laboratory for the study of one-dimensional waves. EDULEARN09 Proceedings, Barcelona.

Giménez, M.H., Monsoriu, J.A., Giménez, F., Pons, A., Barreiro, J.C. and Furlan, W.D. (2011). Difract: un nuevo laboratorio virtual para la modelización matemática de las propiedades de difracción de redes fractales. Modelling in Science Education and Learning, 4, 223-229.

Martínez-León, Ll., Tajahuerce-Romera, E., Climent-Jordà, V., Lancis-Sáez, J., Fernández-Alonso, M. and Mínguez-Vega, G. (2006). Estrategias de mejora educativa del Laboratorio de Física en el marco del proceso de armonización europea. Proceedings IV Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, Barcelona.

Martínez-León, Ll., Fernández-Alonso, M., Mínguez-Vega, G., Lancis-Sáez, J., Tajahuerce-Romera, E. and Climent-Jordà, V. (2008). Metodologías armonizadas en grupos tradicionales: La reforma universitaria, entre la realidad y la utopía. Proceedings I Jornada Nacional sobre Estudios Universitarios: “De los proyectos de convergencia a la realidad de los nuevos títulos”, Castellón.

Martínez-León, Ll., Darraud, C., Cosset, F., Bessaudou, A., Brevier, J., Fernández-Alonso, M., Mínguez-Vega, G., Tajahuerce, E., Lancis, J. and

Climent, V. (2010). Strategies for improving science education on both sides of Pyrenees. Proceedings of INTED2010 Conference, Valencia.

Martínez-León, Ll., Fernández-Alonso, M., Lancis, J., Tajahuerce, E., Mínguez-Vega, G., Alós-Valls, H., Durán, V., Climent, V., Ferriol, N.S.,

Pérez-Vizcaíno, J., Clemente, P. and Mendoza-Yero, O. (2013). Focusing on people’s curiosity: science popularization through experiments and demonstrations on optics for a variety of audiences, Proceedings of INTED2013 Conference, Valencia.

Monsoriu, J.A., Riera, J., Giménez, M.H. and Vidaurre, A. (2005). Measuring coupled oscillations using an automated video analysis technique based on image recognition. European Journal of Physics, 26, 1149- 1155. DOI:10.1088/0143-0807/26/6/023.

Monsoriu, J.A., Furlan, W.D., Pons, A., Barreiro J.C. and Giménez, M.H. (2011). Undergraduate experiment with fractal diffraction gratings. European Journal of Physics, 32, 687-694. http://dx.doi.org/10.1088/0143-0807/32/3/005

Pons, A. , Andrés, P., Barreiro, J.C., Furlan, W.D., Martínez-Corral, M., Monsoriu, J.A., Navarro, H., Sánchez, E., Saavedra, G. and Silvestre, E. (2009). Laboratorio Virtual de Óptica: Diseño y puesta en marcha. Proceedings XVII CUIEET, Valencia.

Stevenson, A., Silvestre, E., Castelló-Lurbe, D., Beltrán-Mejía, F. and Monsoriu, J.A. (2011). Modelo mecánico de una fibra de cristal fotónico. Proceedings XXXIII Reunión Bienal de la Real Sociedad Española de Física - 21º Encuentro Ibérico para la Enseñanza de la Física, Santander.

Downloads

Published

2014-03-24

How to Cite

Pons-Martí, A., Barreiro, J., Fernández-Alonso, M., Martínez-León, L., Giménez, M., & Monsoriu, J. (2014). Valencian Network of Educational Innovation in Optics. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 1(1), 153–168. https://doi.org/10.4995/muse.2014.2200

Issue

Section

Articles