Jorge Oteiza and Mariano Garrigues at INIA (1951-57): a crossroads of two modernities

Authors

  • Carlos Labarta Aizpún Universidad de Zaragoza
  • Eduardo Delgado Orusco Universidad de Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.4995/vlc.2019.10965

Keywords:

Jorge Oteiza, Mariano Garrigues, INIA, Mural, Ciudad Universitaria

Abstract

The fruitful decade of the nineteen-fifties, although a widely studied period, harbours unexpected eventualities, such as the confluence of a resolutely experimental sculptor and an architect of a more possibilistic nature. The circumstances surrounding the encounter and revelation of this joint work, very rarely mentioned in the corresponding literature, can be seen as an event that contributes to verifying, once again, the multi-faceted soul of the modern movement in Spain, whose fruitfulness was a result of its inherent hybridity, strengthened by the challenge of creating any classification. In this case, it is concluded that Oteiza’s piece, the result of his investigation into the spatial implications of the wall, is juxtaposed against the building by Garrigues without achieving a real dialogue with the incipient modernism in the architecture of the institute.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badiola, Txomin. Oteiza. Catálogo razonado de escultura. Vol. 2. Obra Abstracta. Alzuza, Navarra: Fundación Museo Jorge Oteiza Fundazio Museoa, 2015.

Baldellou, Miguel Ángel. Luis Gutiérrez Soto. Madrid: Fundación Cultural COAM and Ministerio de Fomento. Electa Ediciones, 1997.

Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid. La Ciudad Universitaria de Madrid. Vol. 2. Madrid: Servicio de Publicaciones del COAM, 1988.

Delgado Orusco, Eduardo, and Jaime Aparicio Fraga. “Recogiendo conchas en la arena. Las libretas de viaje de Miguel Fisac.” P+C. Proyecto y Ciudad. Revista de temas de arquitectura, no. 8 (2017): 7–22.

Fullaondo, Juan Daniel. Oteiza y Chillida en la moderna historiografía del arte. Bilbao: La Gran Enciclopedia Vasca, 1976.

Fullaondo, Juan Daniel. “Jorge de Oteiza, escultor.” Nueva Forma: arquitectura, urbanismo, diseño, ambien¬te, arte, no. 14 (1967): 12-13.

Garrigues, Mariano. “La arquitectura en Suecia.” Boletín de Información de la Dirección General de Arquitectura 4, no. 13 (1950).

Gazapo, Darío, and Concha Lapayese. Oteiza y la Arquitectura: múltiple reflejo. Pamplona: Editorial Pamiela, 1996.

López Bahut, Emma. Oteiza y lo Arquitectónico. De la estatua-masa al espacio urbano (1948-1960). Alzuza, Navarra: Fundación Museo Jorge Oteiza Fundazio Museoa, 2015.

López Bahut, Emma. “El muro como trabajo espacial: los relieves de Jorge Oteiza en la arquitectura (1951-58).” VLC arquitectura 1, no. 1 (April 2014): 31-58. https://doi.org/10.4995/vlc.2014.1896.

López Bahut, Emma. “El relieve de Jorge Oteiza en la planta baja de su vivienda en Irún: escultura, arquitectura y espacio público.” Boletín Académico. Revista de investigación y arquitectura contemporánea, no. 4 (2014): 33-42. https://doi.org/10.17979/bac.2014.4.0.1007

Martínez Santa-María, L. “Alerta y libertad.” In Proyecto arquitectónico y materia: lecciones integradas, coordinated by Carlos Labarta. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2017.

Oteiza, Jorge. “Propósito experimental, Sao Paulo: Brasil (1956-57).” In Oteiza. Propósito experimental, edited by Txomin Badiola. Madrid: Fundación Caja de Pensiones, 1988.

Oteiza, Jorge. “Quosque tandem…!.” In Ensayo de interpretación estética del alma vasca con breve diccionario crítico comparado del arte prehistórico y el arte actual. Pamplona: Editorial Pamiela, 1993.

San Antonio, José Carlos de, and Eduardo Delgado Orusco. “La arquitectura de Ricardo Fernández Vallespín para el CSIC: la imposible modernidad de los cuarenta.” In Los brillantes 50. 35 proyectos, edited by José Manuel Pozo. Pamplona: T6 Ediciones, 2002.

Published

2019-10-31

Issue

Section

Research articles
Received 2018-11-14
Accepted 2019-03-23
Published 2019-10-31