Still time in four gazes

Authors

  • Julio Grijalba Bengoetxea Universidad de Valladolid
  • Alberto Grijalba Bengoetxea Universidad de Valladolid
  • Jairo Rodríguez Andrés Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.4995/vlc.2019.10973

Keywords:

Time, project, evocation, fragment, unity

Abstract

According to Lessing’s theory, time and space are the concept bases of aesthetics. Architecture belongs to the realm of space, following this theory. There is no unitary discourse that substantiates the presence and the representation of time in Architecture. Our approach in this paper is based on the idea that the attributes of time and its passage, understood in their deep sense, are nothing but an essential issue of Architectural Project. Thus, the construction of our discourse hinges on four gazes to four projects, as defined in the first of “Four Quarters” by T.S. Elliot, published in 1936. The outside wall of the experimental house of Muuratsalo represents the gaze to a previous ruin, confronted with the detained time by the white that covers everything. The fragment of the wall of Sankt Markus, by Björhagen, evokes the lost unity. The courtyard enclosure of the Värmlan Regional Museum is a look in two different times. Finally, the outside wall of the Särestö Museum explores the bond between Architecture and nature throughout time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Grijalba Bengoetxea, Universidad de Valladolid

Dpto de Teoria de la Arquitectura y Proyectos Arquitectónicos

CAUN

Alberto Grijalba Bengoetxea, Universidad de Valladolid

Dpto. de Urbanismo y Representación de la Arquitectura

Jairo Rodríguez Andrés, Universidad de Valladolid

Dpto de Teoria de la Arquitectura y Proyectos Arquitectónicos

P Asociado

References

Aalto, Alvar. “La trucha y el torrente de la montaña.” Arquitectura, Vol. 13 (1960).

Aalto, Alvar. “Muuratsalo Experimental house.” Arkkitehti, Vol. 9-10 (1953).

Alenius, Stefan. “La iglesia de Björkhagen con Roma como referencia.” In Sigurd Lewerentz. Madrid: Servicio de Publicaciones del MOPU, 1987.

Argullol, Rafael. La atracción del abismo. Un itinerario por el paisaje romántico. Barcelona: Destino, 1991.

Armesto, Antonio. “La materia y la conciencia. La casa de Aalto en Muuratsalo.” DPA, Vol. 13 (1997).

Campo Baeza, Alberto. La suspensión del Tiempo. Diario de un arquitecto. Madrid-Barcelona: Catarata y Fundación Arquia, 2017.

Eliot, Thomas Stearns. Cuatro Cuartetos. Barcelona: Lumen, 2016.

Fernández Elorza, Héctor Daniel. “Asplund versus Lewerentz.” PhD diss., Universidad Politécnica de Madrid, 2014.

Grijalba Bengoetxea, Julio y Alberto Grijalba Bengoetxea. “Los tres muros de Paimio.” VLC arquitectura, Vol. 4.1 (2017). https://doi.org/10.4995/vlc.2017.6989

Harries, Karsten. “Buildings and terror time.” Perspecta The Yale architectural Journal, Vol. 19 (1982). https://doi.org/10.2307/1567050

Johansson, Erika, Kristiina Paatero, and Timo Tuomi. Raili y Reima Pietilä: un desafío a la arquitectura moderna. Madrid: Fundación ICO, 2009.

Julien, François. Elogio de lo insípido. Madrid: Siruela, 1998.

Kivi, Aleksis. Los siete hermanos. Madrid: Nórdica, 2014.

Kubler, George. La configuración del tiempo. Madrid: Nerea, 1988.

Lessing, Gotthold Ephraim. Laocoonte o sobre los límites de la pintura y la poesía. Barcelona: Herder, 2014.

Linazasoro, José Ignacio, Textos críticos. Madrid: DPA y Ediciones Asimétricas, 2017.

Linazasoro, José Ignacio. La memoria del orden. Paradojas del sentido de la arquitectura moderna. Madrid: Abada, 2013.

Lowenthal, David. El pasado es un país extranjero. Madrid: Akal, 1998.

Moreno Mansilla, Luis. Apuntes de un viaje al interior del tiempo. Barcelona: Fundación Caja de arquitectos, 2001.

Paavilainen, Simo. Clasicismo nórdico: 1910-1930. Madrid: Ministerio de Obras Públicas y Urbanismo, Secretaría General Técnica, Servicio de Publicaciones, 1983.

Pallasmaa, Juhani. Una arquitectura de la humildad. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos, 2010.

Pausanias. “La Elida. Libro V XVI [1]” Descripción de Grecia. Madrid: Gredos, 1994.

Porphyrios, Demetri. “Scandinavian Doricism,” Architectural Design, Vol.52 (1982).

Porphyrios, Demetri. Sources of Modern Eclecticism. Londres: Academy Editions, 1982.

Quantrill, Malcolm, and Reima Pietilä. One man’s odyssey in search of Finnish architecture: An anthology in honour of Reima Pietilä. Helsinki: Art Consulting Scandinavia, 1988.

Schildt, Görand. Alvar Aalto. De palabra y por escrito. El Escorial: El croquis editorial, 2000.

St. John Wilson, Colin. “Doce notas para un relato.” In Otras vías. Pikionis, Lewerentz y Van der Laan, edited by José Ignacio Linazasoro. Buenos Aires: Nobuko, 2011.

Stjernlöf-Lund, Anita. Cyrillus Johanssons museum- Soltempletm i Karlstad. Karstad: Bild,Text & Form, 1998.

Wigley, Mark. “La nueva pintura del emperador.” RA revista de arquitectura, Vol. 13 (2011).

Published

2019-04-30

Issue

Section

Research articles
Received 2018-11-14
Accepted 2019-03-23
Published 2019-04-30