Architectural drawing. Language of thought and construction. Past, present and future

|

Accepted: 2023-09-12

|

Published: 2023-10-31

DOI: https://doi.org/10.4995/vlc.2023.19679
Funding Data

Downloads

Keywords:

analog drawing, digital drawing, architectural education, architectural design, digital transformation

Supporting agencies:

This research was not funded

Abstract:

Drawing has been an inseparable part of the creative discourse within architectural projects, both in its formative and professional aspects. This article aims to provide a reflection on the discipline of drawing from both its formative and professional perspectives, while assessing a landscape of graphic language transformation that remains in constant evolution, particularly since the late twentieth century, driven by the latest digital transformations and implementations. At present, we find ourselves amidst significant changes related to the adoption of resources stemming from this digital transformation, which are progressing towards deeper transformations through the latest developments in artificial intelligence. The architect’s work is a fusion of art and technique, fostering a dialogue between artistic creation and technical construction. Modern tools enable a more organized and precise production of architecture, bridging it with contemporary times and the evolving demands of society. Contemporary approaches, along with technological and methodological implementations within the field of architecture, immerse us in both analog and digital processes from creative and constructive perspectives. From this viewpoint, we can assert that our drawings are intelligent models that do not constrain the capabilities of the architect.

Show more Show less

References:

Calvo, Francisco. "La renovación de la pedagogía académica y la creación de la Escuela de Arquitectura." Q: Consejo superior de Arquitectos, no. 42 (1981): 58-64.

Carazo, Eduardo. "Maqueta o modelo digital. La pervivencia de un sistema." EGA Expresión Gráfica Arquitectónica 16, no. 17 (2011): 30-41. https://doi.org/10.4995/ega.2011.881

Chías, Pilar. "Las "imágenes inteligentes": Nuevos retos para la expresión gráfica vinculada al proyecto de arquitectura." In VII Congreso Internacional de Expresión Gráfica Arquitectónica. San Sebastián, 1998. 67-77.

De Anasagasti, Teodoro. Enseñanza de la Arquitectura, Cultura Moderna Técnico artística. Madrid: Instituto Juan de Herrera, 1995.

D'ors, Víctor. Arquitectura y humanismo. Barcelona: Labor, 1967.

Díaz, Raquel. "Miles de artistas protestan en ArtStation contra las imágenes generadas por inteligencia artificial." El Mundo, 16 diciembre, 2022. https://www.elmundo.es/tecnologia/creadores/2022/12/16/639c4306fdddfff37f8b4595.html, last accessed 2023/02/06.

Dollens, Dennis. De lo digital a lo analógico. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.

El Gamal, Adham. "Meet AICAN, a machine that operates as an autonomous artist." The Conversation, October 17, 2018. https://theconversation.com/meet-aican-a-machine-that-operates-as-an-autonomous-artist-104381, last accessed 2023/02/03.

García-Gutiérrez Mosteiro, Francisco Javier. Dibujo y Proyecto en la obra de Luis Moya Blanco. PhD diss., Universidad Politécnica de Madrid, 1995.

Gentil, José María. "Sobre el proyecto de Arquitectura en el Renacimiento. Traza y modelo en "Vidas" de Giorgio Vasari." E.G.A-Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, no. 2 (1994): 70-81.

Harnad, Stevan. "The Turing Test is not a trick: Turing indistinguishability is a scientific criterion." SIGART Bulletin 3, no. 4 (1992): 9-10. https://doi.org/10.1145/141420.141422

Levene, Richard, and Márquez, Cecilia. El Croquis, no.74-75 (1995).

Linares, Fernando. "EGA: Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica. Un análisis bibliométrico tras veinte años de su edición." EGA Expresión Gráfica Arquitectónica 20, no. 25, (Valencia 2015): 36-47. https://doi.org/10.4995/ega.2015.3702

Llopis, Jorge. Proyecto docente para Cátedra. Concurso de dotación de plaza de Catedrático de la Universidad Politécnica de

Valencia. Resolución de 24 de julio de 2017. Código concurso 91/17. B.O.E. 9 agosto 2017. Valencia: Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Valencia, 2017

López de Mántaras, Ramón. "El futuro de la IA: hacia inteligencias artificiales realmente inteligentes." In ¿Hacia una nueva Ilustración? Una década trascendente, VV.AA. Madrid: BBVA, 2018.

Luxán, Margarita. Proyecto docente para Cátedra. Concurso para provisión de una plaza de Catedrático de Universidad. B.O.E. 15-6-98, 1998. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, 1998.

Montes, Carlos. Representación y análisis formal. Lecciones de Análisis de Formas. Valladolid: Universidad, Secretariado de Publicaciones, 1992.

Muehlhauser, Luke and Hibbard, Bill. "Exploratory Engineering in Artificial Intelligence." Communications of the ACM 57, no. 9 (2014): 32-34. https://doi.org/10.1145/2644257

Navascués, Pedro. "La Real Academia de Bellas Artes de San Fernando y los premios de arquitectura en el siglo XVIII." Anales / Real Academia de Bellas Artes de San Miguel Arcángel (2011): 81-93.

Pallasmaa, Juhani. La mano que piensa. Sabiduría existencia y corporal en la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 2011.

Pareyson, Luigi. Estética. Teoría della formativitta. Bolonia: Zanichelli, 1960.

Rabasa, Enrique. Proyecto Docente para Cátedra. Concurso para provisión de una plaza de Catedrático de Universidad. Resolución de 15 de diciembre de 1997. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, 1997.

Raposo, Javier Francisco, Salgado, María Asunción, and Butragueño, Belén. Analog Drawing - Digital Drawing. Architectural Graphics Volume 3 - Graphics for Education and Thought. Cham: Springer International Publishing, 2022.

Ruiz, José Antonio. "Apuntes para una cronografía sobre el nuevo Plan de Estudios de Arquitectura." E.G.A-Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, no. 1 (1993): 109-116.

Sampedro, Javier. "¿De dónde emerge el orden?" El País Blogs de sociedad, January 12, 2012. https://blogs.elpais.com/simetrias/2012/01/de-donde-emerge-el-orden.

Seguí de la Riva, Francisco Javier. "La genealogía de las obras (anotaciones esquemáticas)." In Francisco Javier Seguí, Oscuridad y sombra: Experiencias en dibujo y arquitectura. Madrid: Instituto Juan de herrera, 2003.

Seguí de la Riva, Francisco Javier. "Los Departamentos de Expresión Gráfica Arquitectónica desde la experiencia en Análisis de Formas Arquitectónicas." In I Congreso de Expresión Gráfica Arquitectónica, 30-32. Sevilla: Junta de Andalucía, 1986. https://idus.us.es/handle/11441/51242

Sennett, Richard. El artesano. Barcelona: Anagrama, 2009.

Seguí de la Riva, Francisco Javier, and Snijders, T.J.M. Tekenen van architektuur: expositie. Technological University of Delft, 1984.

Torres, Leopoldo. "La enseñanza de la historia de la arquitectura." Revista Arquitectura del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid (COAM), no. 46 (1923): 36-40.

Vasari, Giorgio. Vida de pintores, escultores y arquitectos. Buenos Aires, 1945.

Vidaurre, Julio. Panorama Histórico: 1845-1970. Ideología y enseñanza de la arquitectura en la España contemporánea. Madrid: Turner Ediciones, 1975.

Zaera, Alejandro. "Tecnología informática en Frank O. Gehry & Associates." El Croquis, no. 74-75 (1995): 6-39.

Show more Show less