James Stirling: tradition and evolution of the artisan model maker (1948-1992)

Isaac Mendoza Rodríguez

https://orcid.org/0000-0001-8407-3466

Spain

Universidad de Valladolid image/svg+xml

Arquitecto por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Valladolid (1999). Obtuvo el Certificado de Suficiencia Investigadora con la máxima valoración en el Programa de doctorado “Arquitectura y Ciudad: Materiales para el Análisis Arquitectónico y Urbano” (2002). Ha colaborado en trabajos de investigación, publicaciones y exposiciones sobre arquitectura. Sus publicaciones se recogen en diversas revistas especializadas y en libros de actas de congresos. En el año 2014 presento su tesis doctoral Una revista y nueve hipótesis: Análisis bibliométrico de la RNA 1941-1950: Viajes de ida y vuelta de la arquitectura de posguerra. En cuya exposición y defensa obtuvo la calificación global de sobresaliente "cum laude".

Fernando Linares García

https://orcid.org/0000-0003-3568-9082

Spain

Universidad de Valladolid image/svg+xml

Es Doctor Arquitecto (2004) y Profesor Titular de "Expresión Gráfica Arquitectónica" del Departamento de Urbanismo y Representación de la Arquitectura de la Universidad de Valladolid (2007). 

|

Accepted: 2024-06-05

|

Published: 2024-10-31

DOI: https://doi.org/10.4995/vlc.2024.20710
Funding Data

Downloads

Keywords:

James Stirling, architectural representation, models, projects, 3D modeling

Supporting agencies:

This research was not funded

Abstract:

The representation of the architecture of James Stirling, a master in the use of graphic resources, is mainly characterized by the use of the fugal section and axonometric perspective. Consulting his documentary collection also confirms the existence of another recurring technique, although less known in his work: the construction of study models, which he used as spatial devices to help him better perceive the reality of the project. This text aims to carry out a chronological-evolutionary analysis of the implementation of this three-dimensional procedure in his professional work, from his first years of training to his association with Michael Wilford, stopping at those most representative models of each of his creative stages. The study will allow us to understand how, at the outset, the artisanal production of models was intrinsic and inseparable from their design work. After his international fame, participation in prestigious competitions, construction of large buildings and exhibitions of his work, would condition the execution of increasingly complex models. In the world of architecture, this procedure, together with the implementation of the newest and most effective 3D modeling technologies, irremediably led to the disappearance of the artisan model maker as a figure.

Show more Show less

References:

AA.VV. James Stirling. Roma: Officina Edizioni Roma, 1976.

Brunetti, Fabrizio, Pier Angelo Cetica, and Achille Michelizzi. James Stirling L'ultimo maestro? Padua-Italia: Cedam, 1978.

Carazo Lefort, Eduardo. "La maqueta como realidad y como representación. Breve recorrido por la maqueta de arquitectura en los 25 años de EGA." EGA: Expresión Gráfica Arquitectónica, no. 34 (November 2018). https://doi.org/10.4995/ega.2018.10849

Dal Co, Franchesco and Tom Muirhead. Los Museos de James Stirling, Michael Wilford y Asociados. Madrid: Sociedad Editorial Electa España, 1992.

De Teresa, Enrique. Tránsitos de la forma: presencia de Le Corbusier en la obra de Stirling y Siza. Barcelona: Arquia/tesis 22, 2007.

Guzmán Ramírez, Alejandro and Aarón Ramírez Lozano. "El desarrollo del 'pensamiento gráfico' en el estudiante de arquitectura como parte de su proceso creativo." Revista científica de Arquitectura y Urbanismo, no. 39 (2018).

Maxwell, Robert. James Stirling / Michael Wilford. Birkhäuser, Switzerland: Publisher for Architecture, 1998.

Mendoza, Isaac. "Un pabellón prototípico en Camberwell." In 14th Congreso Internacional Historia de la Arquitectura Moderna. Arquitectura escolar (1919-1975), una necesidad permanente, Pamplona, 11-12 abril 2024, 427.

Mendoza, Isaac and Fernando Linares. "James F. Stirling: master of representation. Graphic resources used in his bachelor's thesis work." In Springer Series in Design and Innovation 44. Graphic Horizons. V3 - Graphics for Knowledge (Cham: Springer Nature Switzerland AG, 2024), 252.

Mendoza, Isaac and Linares, Fernando. "La forja de un maestro de la representación. Recursos gráficos utilizados por J. F. Stirling en su libro de tesis 1949-1950", en XX Congreso Internacional de Expresión Gráfica Arquitectónica, A Coruña, mayo 2024.

Moneo, Rafael. Inquietud teórica y estrategia proyectual en la obra de ocho arquitectos contemporáneos. Barcelona: Ed. Actar, 2004.

Pizarro, María José and Rueda, Óscar. "El Assembly Hall at Brunswick Park de James Stirling como síntesis de la búsqueda de un lenguaje." rita_revista indexada de textos académicos, no. 17 (2022). https://doi.org/10.24192/2386-7027(2022)(v17)(01)

Ramos Castro, Luis M. Regla y restricción en James Stirling. Madrid: Unpublished PhD diss. Universidad Politécnica de Madrid, 2017.

Semper, Gottfried. Style in the Technical and Tectonics Arts. Eds. H. F. Mallgrave and M. Robison. Getty Research Institute: Los Ángeles, 2004.

Sennett, Richard. El artesano. Barcelona: Ed. Anagrama, 2009.

Silva Hernández-Gil, José María. Permanencias de la arquitectura de James Stirling. Madrid: Unpublished PhD diss. Universidad Politécnica de Madrid, 2015.

Stirling, James. Plan de Centro Urbano y Desarrollo del Centro Comunitario para Newton Aycliffe C. Durham. Liverpool: Thesis Book, 1950.

Stirling, James, John Jacobus, and León Krier. James Stirling: Edificios y proyectos 1950-1974. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1975.

Stirling, James, Michael Wilford, and Colin Rowe. James Stirling. Obras y proyectos. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1985.

Úbeda Blanco, Marta. La maqueta como experiencia del espacio arquitectónico. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2002.

Vidler, Anthony. James Frazer Stirling: Notes from the archive. New Haven and London: Yale Center for British Art and Yale University Press, 2010.

Show more Show less