Formación de profesionales para la educación en los museos y la puesta en valor del Patrimonio. Máster Universitario en Educación y Museos: Patrimonio, Identidad y Mediación Cultural

Authors

  • Rosa María Hervás Avilés Universidad de Murcia
  • Raquel Tudela Romero Universidad de Murcia
  • Elena Tiburcio Sánchez Universidad de Murcia
  • José Mariano Luján González Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.4995/var.2012.4387

Keywords:

Virtual learning, Innovation, Technology, Web 2.0

Abstract

This communication presents an educational model based on the web 2.0 through the online Masters Degree in Education and Museums. Heritage, Identity and Cultural Mediation (eMus). This program is hosted at the "Aula Virtual", University of Murcia's C-Learning enviroment, based on the open source software "Sakai" which facilitates communication, discussion and collaborative learning. It is an innovative program designed for an eLearning platform where students and teachers interact developing non-traditional teaching and learning processes. We have achieved to create a friendly and intuitive interface to present the contents that encourages knowledge building, creativity development and critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa María Hervás Avilés, Universidad de Murcia

Universidad de Murcia. Centro de Estudios de Arqueología Virtual. Máster eMus. Murcia. España.

Raquel Tudela Romero, Universidad de Murcia

Universidad de Murcia. Máster eMus. Murcia. España.

Elena Tiburcio Sánchez, Universidad de Murcia

Universidad de Murcia. Doctorado Educación y Museos. Murcia. España.

José Mariano Luján González, Universidad de Murcia

Universidad de Murcia. Máster eMus. Murcia. España.

References

BURTON, Jane (2012): “Innovación y contenidos en la web del museo”. II encuentro sobre redes sociales en Museos y centros de arte contemporáneo. Museo de Arte Contemporaneo de Castilla León (MUSAC), 11 mayo (en video). http://musac.es/index.php?ref=142400

CASAMAYOR, Gregorio (Coord.) (2008): La formación on-line. Una mirada integral sobre el e-learning, b-learning. Barcelona: Graó.

CEBRIÁN, Mariano (2008): “La Web 2.0 como red social de comunicación e información”. En revista: Estudios sobre el mensaje periodístico, nº 14, pp. 345-461. http://www.ucm.es/info/emp/Numer_14/Sum/4-04.pdf

CEBRIÁN, Mariano et al. (2007): Blogs y periodismo en Internet. Madrid: Fragua.

ECHEVERRÍA, Javier (2000): Un mundo virtual. Barcelona: Debolsillo.

FONTAL, Olaia (2004): “Museos de arte y tics: usos, tipologías, ejemplos y derivaciones”. En Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. En Simposio XV Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales. Alicante, 30, 31 de marzo, 1,2, abril.

GÓMEZ, Mª Soledad (2010): “Museos&red. Estadísticas”. En mediamusea: http://mediamusea.com/

HERVAS, et al. (2011): “Diseño y desarrollo de materiales interactivos y multimedia en el Máster Universitario Educación y Museos: Patrimonio, Identidad y Mediación Cultural (eMus)”. Congreso Internacional de innovación docente. Cartagena, 6 al 8 Julio (en papel).

HERVAS, et al. (2011): “Master’s negree and PhD program in Education and Museums: Heritage, Identity and Cultural Meditation. En Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN11) Barcelona, 4-6 julio, (en papel).

LLADÓ, Magali et al. (2010): “La interactividad y la web”. En Joan Santacana et. al. (Coord.) Manual de museografía interactiva. Gijón: Trea, pp. 337-368.

LAUZIRIKA, A. (2003): “Arte en Internet”. En espacios artísticos y educación. Encuentros de arte y cultura. Bilbao: UPV-EHU/BCU, pp. 15-16.

OJEDA, Carlos (2009): “Museo y web social: formas de plantearse una relación” En NeoMuseos: http://neomuseos.wordpress.com/

RIVERO, Mª Pilar (2010): “Cibermuseología interactiva on-line”. En Joan Santacana et. al. (Coord.) Manual de museografía interactiva. Gijón: Trea, pp. 369-390.

UNESCO (2003): “Charter on the Preservation of Digital Heritage”, en: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001331/133171e.pdf#page=80.

Published

2012-11-18

How to Cite

Hervás Avilés, R. M., Tudela Romero, R., Tiburcio Sánchez, E., & Luján González, J. M. (2012). Formación de profesionales para la educación en los museos y la puesta en valor del Patrimonio. Máster Universitario en Educación y Museos: Patrimonio, Identidad y Mediación Cultural. Virtual Archaeology Review, 3(7), 60–64. https://doi.org/10.4995/var.2012.4387

Issue

Section

Articles